SDG-impactroos

De SDG-impactroos is methodiek om systeemdenken te bevorderen en om de impact van een (geplande) les, een project, een actie,... in beeld te brengen. Op welke SDGs had een actie een positieve impact? Had ze ook impact op andere SDGs? Denk er samen over na en kom zo te weten hoe je jouw actie nog sterker kan maken.

SDG Impactroos 2021 a

 

Je kan de afbeelding ook downloaden.

 

Doel

Leerlingen en leerkrachten leren de complexiteit en verwevenheid van de SDGs kennen. Ze ontdekken hoe lessen, acties en projecten (onbedoelde) negatieve en positieve impact kunnen hebben op heel veel verschillende vlakken.

Wanneer gebruik je deze tool?

  • Wanneer je een les, een actie of een project wilt uitwerken kan je de impactroos voorafgaand  gebruiken om de les, actie of project zo impactrijk mogelijk te maken.
  • Na afloop van een les, actie of project gebruik je de SDG-impactroos om te evalueren wat de impact ervan was.

Hoe ga je te werk? 

Druk de blanco SDG-impactroos af of projecteer ze op een (digitaal) bord. 
Zet een actie, een project of een les centraal die je wilt screenen op de SDGs.
Reflecteer over de impact op elke SDG.

  • Is er een significante positieve impact op de SDG? Met andere woorden: draagt jouw les, actie of project heel duidelijk of op lange termijn bij aan de doelstelling? Zet dan een stip op +2.
  • Is er een beperkte positieve impact op de SDG? Met andere woorden: draagt jouw les, actie of project enigszins bij aan de doelstelling? Zet dan een stip op +1.
  • Is er geen impact op de SDG? Zet dan een stip op nul.
  • Is er een negatieve impact op de SDG? Met andere woorden: heeft jouw les, actie of project een negatieve invloed op de doelstelling? Zet dan een stip op -1.
  • Is er met jouw les, actie of project een zware of langdurige negatieve invloed op de doelstelling? Zet dan een stip op -2.

Zet voor elke SDG een stip bij het overeenkomstige ‘impactniveau’. Wanneer de hele cirkel rond is, verbind je de punten.

Hoe interpreteer je de impactroos?

Wanneer de impactroos getekend is, kan je erover reflecteren.

  • Bevindt de figuur zich vooral in de positieve of de negatieve zone? Hoe komt dat?
  • Is er een negatieve impact waar je het aanvankelijk niet had verwacht? Hoe komt dat?
  • Is er een positieve impact die je aanvankelijk niet had verwacht? Hoe komt dat?
  • Kan ik mijn les, project, actie aanpassen zodat ik er meer impact mee kan genereren. Hoe dan?
  • Bracht ik met mijn les iets teweeg wat ik eigenlijk niet wou?