SDG-ideeënbox
In deze SDG-ideeënbox vind je een lijst vol inspirerende ideeën om op jouw school aan de slag te gaan met de SDGs. Je kan de lijst inperken door de filters hieronder te gebruiken. Gebruik de Control toets om meerdere opties te selecteren en klik op “zoek “ om de filter toe te passen.
Heb je zelf een goed idee? Laat het ons weten op mos@vlaanderen.be en misschien wordt jouw idee wel opgenomen.
SDG | Niveau | Ideeën | Doelgroep |
---|---|---|---|
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk op school het thema armoede en kansarmoede met een kinderrechtenbril | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Voer als school een doortastend armoedebeleid. Tips vind je in de brochure van Netwerk tegen armoede en in Klasse. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Werk een gelijkekansenbeleid uit en ga engagementen aan rond gelijke kansen voor iedereen op school, ongeacht huidskleur, geloof, handicap of socio-economische achtergrond. Dit kan je aanvullen met een fonds voor gelijke kansen op school, dat sommige kinderen een financieel duwtje in de rug kan geven. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | inschrijfbeleid: doorbreek segregatie via inschrijving en streef een zo divers mogelijke leerlingenpopulatie na op sociaal-economisch vlak. Zorg dat de informatie om in te schrijven voor iedereen even vlot te vinden is. Organiseer de inschrijvingen zo dat iedereen dezelfde kans heeft om om zich in te schrijven op jouw school. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Schaf tweedehands materialen aan en maak deze toegankelijk voor gebruik door leerlingen. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bewaak de maximum factuur | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Organiseer deelprojecten rond materialen op school en ook met scholen onderling, met de gemeente of andere organisaties | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Geef de leerlingen inspraak in waar het budget naartoe gaat. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Kom als school tegemoet aan de basisbehoeften van de leerlingen (eten, sanitair, energie, douchen, sport, ...) | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Ondersteun verplaatsingsmogelijkheden van de leerlingen vb.: bied fietsen aan of spring bij | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk hoe je ontbijten en middaglunchen voor iedereeen kan organiseren | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Plan en implementeer engagementmogelijkheden voor het versterken van de positie van arme mensen, het verminderen van hun kwetsbaarheid voor verschillende gevaren en het vergroten van hun veerkracht - in samenwerking met NGO's, de privésector en / of gemeenschapsgroepen, enz. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Bezoek een armoedeorganisatie | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Laat lokale getuigenissen aan bod komen | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Doe een project rond merkkledij, 2dehandskledij, sociale normen (en andere aspecten uit de armoedecirkel) | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Help mee in een volkskeuken | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Laat getuigenis van de hele wereld aan bod komen. vb dokters van de wereld | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Organiseer een inleefweek 'Armoede' met je klas. Ga de uitdaging aan om één week rond te komen met een budget van iemand die in armoede leeft. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Besteed aandacht aan kinderrechten | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Geef op de Werelddag van Verzet tegen Armoede (17 oktober)een actuales over het web van armoede waarin sommigen verstrikt raken. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Maak kennis met de verschillende domeinen uit het armoedeweb via het spel ‘Weg uit dat web’ van Welzijnszorg. De leerlingen krijgen zo zicht op de factoren die aan de basis liggen van armoede en de complexiteit ervan. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Neem een kijkje in het cijfermateriaal rond armoede en sociale uitsluiting van Statbel, het Belgisch statistiekbureau en het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Bekijk reeksen (vb Kansarmoede), documentaires (vb Rabot), pano-reportage 'Armoede geraak je daar ooit uit? | SO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Bied stage aan binnen organisaties die armoede aanpakken. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project rond: "Wordt armoede groter of kleiner?" | SO |
SDG 1: Geen armoede | Leerlingen | Voer een casestudy uit over armoede en rijkdom in geselecteerde landen (via desktoponderzoek) of op lokaal niveau (door excursies, interviews doen, etc.) | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer ontbijten voor alle leerlingen (niet enkel voor lln die met een lege maag naar school komen) i.s.m CLB | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Laat de leerlingenraad meewerken in STOS (samen tegen onbetaalde schoolfactuur) | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer inzamelacties | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plaats uitleenkasten of ruilkasten of weggeefkast | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Sluit aan bij het Tutti Frutti -project | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Ondersteun een school in het buitenland/ontwikkelingsland/ met materialen (vb: boeken, schriften, potloden,…) en zet uitwisselingsproject op bijvoorbeeld via VVOB (educatieve kansen) | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een sociale actiedag en maak kennis met sociale initiatieven in de buurt | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Benut (meerdaagse)uitstappen om leerlingen te laten kennismaken met duurzame ecologische en sociale initiatieven. Laat leerlingen het budget beheren bv. transport - restaurant - organisaties. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een fietsatelier op school | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plan en run een studentenbedrijf dat fairtradeproducten verkoopt | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plan en voer een bewustmakingscampagne over armoede lokaal en wereldwijd | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Zet in op duurzame en gezonde voeding op school. Serveert de schoolkantine af en toe vis? Kies dan voor MSC-gecertifieerde vis (wilde vis uit duurzame visvangst) of ASC (verantwoord gekweekte vis). De viswijzer helpt je op weg. Zet in op groenten en fruit die duurzaam geproduceerd zijn. Biedt jouw school al groenten en fruit aan? Doe dan een duurzame zet en kies voor seizoensgebonden, lokaal en biologisch. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer sociale werking op school voor leerlingen die eten op school niet kunnen betalen. Neem dit ook op in het schoolbeleid. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Maak afspraken maken met keuken/catering (lokaal, vegetarisch, seizoensgebonden, bio,…) | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Gebruik een detectie methode voor lege brooddozen. Voer een beleid rond brooddozen, tussendoortjes en traktaties | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Bied gratis soep en brood aan voor alle leerlingen | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer onderzoeken van kleinschalige initiatieven bv. eigen kok, voedselveiligheid… | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Voer een beleid rond voedselverspilling | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | De leerlingen leren verschillende kookculturen kennen bv. pot-luck, veggie, wereldkeuken... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bestudeer met leerlingen het concept honger, ondervoeding en groepen die er bijzonder kwetsbaar voor zijn | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bestudeer de oorzaken van honger en ondervoeding, inclusief de relatie tussen klimaatverandering en voedselzekerheid en de uitputting van de bodemkwaliteit | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bestudeer de gevolgen van honger en ondervoeding voor de gezondheid en het welzijn van mensen, maak de link met migratie | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Leg verbanden tussen de fysieke, emotionele en sociaal-culturele functies van voedsel | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bekijk honger in relatie tot overvloed, obesitas en voedselverspilling | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Vergroot de kennis van de omgekeerde voedingsdriehoek en de leerlijn gezonde en duurzame voeding van het Vlaams Instituut Gezond Leven | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Werk rond lokaal en seizoensgebonden producten. Bezoek boeren uit de buurt, een lokale CSA-boer, een bedrijf met permacultuur, | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bestudeer concepten en principes van duurzame landbouw, waaronder klimaatbestendige praktijken, biologische landbouw, biologisch-dynamische landbouw, permacultuur en agro-bosbouw | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Gebruik onderzoekend leren om de voedselkennis te vergroten, de voedselkilometers te berekenen van het ontbijt, tussendoortjes, middagmaal,... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Werk rond fairtrade: bezoek een wereldwinkel, voedelsbank, maak de link met mensenrechten | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Ga winkelen en lees verpakkingen van lievelingsvoeding, de ingrediëntenlijst, de labels,… | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Organiseer excursies naar plaatsen waar duurzame landbouw wordt beoefend. | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Organiseer met de leerlingen een debat rond duurzame voeding. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Lees een boek en werk rond dit thema in de klas | BaO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bestudeer de oorzaken en gevolgen van honger in de wereld | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Maak analyses van case study's gericht op adequaat en niet-adequaat overheidsbeleid of managementstrategieën van ondernemingen om honger te bestrijden, voedselverspilling tegen te gaan en duurzame landbouw te bevorderen | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Organiseer rollenspelen met kleinschalige producenten versus grote ondernemingen op een mondiale markt die wordt beïnvloed door belastingen, subsidies, tarieven, quota's, enz. | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Laat leerlingen kennis maken met instellingen en bewegingen die verband houden met honger en duurzame landbouw, zoals het voedsel van de VN en Agriculture Organisation (FAO), Foodwatch, Slow Food, community-based agriculture, the international verkeer via Campesina, etc. | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Bekijk de impact van natuurlijke gevaren en rampen in de voedselproductiesystemen | SO |
SDG 2: Geen honger | Leerlingen | Volg de weg van het voedsel van boerderij tot vork - het telen, oogsten en bereiden van voedsel, b.v. in stedelijk of school tuinieren projecten | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | leg een moestuin aan | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Ga aan de slag met de groenten uit de moestuin: maak een receptenboekje, broodbeleg, kook met de geteelde producten,.. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | organiseer een solidariteitsmaaltijd | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Composteer op school | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Hou kippen op school | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Organiseer een actiedag waarbij men verschillende keukens kan proeven | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Kook met gekke groenten | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Vermijd voedselverlies. Organiseer een restjesdag,... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Maak een gezonde lunch met lokale producten | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Betrek studenten om overgebleven voedsel bij mensen in nood te brengen | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Sta stil bij de Wereldvoedseldag op 16 oktober | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zet in op de uitbouw van een gezondheidsbeleid in je school. Gezonde School helpt je om stap voor stap te evolueren van losse acties naar een samenhangend (thematisch) gezondheidsbeleid. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Erken de meerwaarde van leerlingenparticipatie, installeer een veilig schoolklimaat en open klasklimaat. Zorg dat het schoolbeleid op een participatieve en transparante manier tot stand komt. Laat je hiervoor begeleiden door de Vlaamse scholierenkoepel (VSK) | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Evalueer de ontwikkeling van persoonlijke talenten van leerlingen en leerkrachten Richt je niet enkel op de kennis. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Integreer bewegend leren en outdoor education in schoolbeleid. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Organiseer outdoor education of het buitenlessen geven. Maak een platform waarop leerkrachten hun lessen delen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat leerlingen de mogelijkheid hebben om voldoende water te drinken. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat de lokalen voldoende geventileerd zijn wanneer de leerlingen er les krijgen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg voor een nette en aangename omgeving in het groen | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Voer een beleid rond prestatiedruk | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Voer klasgesprekken over welzijn, prestatiedruk, bewegen, alocholgebruik, drugs, zelfmoord, vaccins , gezonde en ongezonde voeding, overgewicht, geestelijke gezondheid, medische raadpleging, educatie, seksuele en reproductieve gezondheidsvoorlichting, inclusief voorlichting over zwangerschapsvermijding en veiliger seks, verkeersongevallen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Voer onderzoek naar het binnenklimaat van de klas (CO2, verwarming, verlichting, luchtkwaliteit,...) | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Bespreek een discriminerende houding ten opzichte van mensen met hiv, andere ziekten of psychische stoornissen | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Bespreek sexuele gezondheid en aids, genitale verminking,... | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Bekijk video's die gezondheidsbevorderend gedrag vertonen (bijvoorbeeld een condoom gebruiken voor veiligere seks, 'nee' zeggen tegen drugsaanbiedingen ...) | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Bekijk films over Artsen zonder grenzen ook met voorbeelden van epidemieën | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Bespreek de invoed van het gebruik van chemicaliën, de vervuiling en verontreiniging van lucht, water en bodem op de gezondheid | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Beluister verhalen door mensen met ernstige ziekten, drugsverslaving, enz. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Leerlingen | Informeer de leerlingen over epidemieën en endemische ziekten. Welke zijn die, wat zijn de uitdagingen, hoe worden successen geboekt.... (Malaria, Zika, Ebola, Covid 19,...) | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Onderneem acties om een gezond binnenklimaat na te streven | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer lezingen rond de problematiek van leerlingen (cyberpesten, gamen, alcohol, drugs,...) voor de ouders. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Zet een peter en meter werking op. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Sluit aan bij actuele initiatieven en actiedagen rond het welzijn. Maak hulplijnen bekend. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Deel de ruimte zowel in klas als op de speelplaats zo in dat ze tegemoet komt aan de noden van ieders welzijn: bv. stille ruimte, rustige zone, chill out zone, avontuur,... | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer een cursus EHBO op school. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer one mile a day of 10 000 stappen per dag | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer een complimentendag | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Geef buiten les. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Maak van je school een Groene school met groene gezellige ruimtes waar het goed is te vertoeven. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Steun de generatie rookvrij en werk samen aan een rookvrije toekomst. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer peer-to-peer mediation en maak kinderen en jongeren vaardig om zelf conflicten op te lossen. Peer-to-peer mediation staat voor bemiddeling onder gelijken. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Leerlingen verwerven kennis en vaardigheden die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen o.a. via vorming omtrent duurzame ontwikkeling en duurzame levenswijzen, mensenrechten, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap en de waardering van culturele diversiteit en van de bijdrage van de cultuur tot de duurzame ontwikkeling. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Gebruik het donut-onderwijs model van Rob de Vrind 2018. (Geïnspireerd op het economische donut-model van Kate Raworth en het model van Arjen Wals en Heleetje Swart). Het donut onderwijsmodel zegt dat goed onderwijs, dat Leren voor duurzame ontwikkeling prima is mits het aandacht besteedt aan klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit, water-bodem-luchtverontreiniging, fijn stof, aantasting van de ozonlaag, ontbossing, de N-P kringloop, de verzuring en leegvissing van de oceanen en chemische verontreiniging (ook door plastics). Dat is het ecologisch plafond. | |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Doe mee aan de Internationale Dag van de Leerkrachten. Zo worden niet alleen de leerkrachten in de bloemetjes gezet, maar wordt ook de hele school gesensibiliseerd rond de toegang tot kwaliteitsvol onderwijs. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Veranker het differentiëren en inclusief onderwijs. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Professionaliseer in EDO en in de 21e eeuwse vaardigheden | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Stel een bijscholingsbeleid op. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Organiseer pedagogische studiedagen | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Geef pedagogische ondersteuning aan leerkrachten | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Zet in op leerlingenparticipatie. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Zet een beleid uit voor startende leerkrachten en stagairs en goede begeleiding/opvolging via bv. een coach of meter/peter | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Organiseer het duaal leren (stages in partnerbedrijven) | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Evalueer de ontwikkeling van persoonlijke talenten (niet enkel kennis) | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Neem deel aan een onderwijsproject of -netwerk dat onze landsgrenzen overschrijdt. Dat kan via een uitwisseling op afstand, zoals eTwinning, maar ook via een fysieke uitwisseling, bijvoorbeeld met Erasmus+ ( ) of, dichterbij, Buurklassen( en ). Het geeft leerlingen en leerkrachten een beeld van het onderwijs(systeem) in verschillende landen en helpt bovendien stereotypes te doorbreken. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Beleid | Zet in op empowerment van jongeren en empowerment van gemarginaliseerde groepen | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Organiseer een boeiende leeromgeving waarin verwondering, ervaringsgericht onderwijs, ontdekkend leren, onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Koppel de vakgebonden, klasgebonden en klasdoorbrekende activiteiten aan duurzaamheid. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Geef leerlingen inspraak bij de keuze van de lesonderwerpen. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Creeër een betekenisvolle context en het levensecht leren | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Gebruik het systeemdenken en de hollistische aanpak om thema's uit te werken. | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Voer een case study uit over het onderwijssysteem en de toegang tot het onderwijs (bijvoorbeeld inschrijving in het lager onderwijs) in geselecteerde gemeenschappen of landen | SO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Leerlingen | Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Wat is een duurzame school?" | SO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Organiseer een talentenjacht | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Organiseer vakoverschrijdende projecten | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Sta stil bij de 'Internationale dag van het recht op onderwijs' | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Ontwikkel partnerschappen tussen scholen, universiteiten en andere instellingen die onderwijs aanbieden in verschillende regio's van de wereld (Zuid en Noord, Zuid en Zuid) | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Plan een kwaliteitsbewustmakingscampagne en voer deze uit | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Plan en voer een SDG-project uit op een school of universiteit, of voor de lokale gemeenschap | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Vier de UN World Youth Skills Day (15 juli), Internationale alfabetiseringsdag (8 september) of Wereldleraardsdag (5 oktober); of neem deel aan Global Action Week for Education | BaO |
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs | Actie | Organiseer SDG-dagen op lokaal, regionaal en nationaal niveau | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Beleid | Voer een genderinclusief beleid (bv. genderneutraal toilet). Wees je bewust van genderstereotypen. Geef het goede voorbeeld aan kinderen door in de klas en op school op gelijke voet beslissingen te nemen. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Beleid | Screen de handboeken op gender | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Beleid | Organiseer bijscholing voor leerkrachten | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Beleid | Streef een sociale mix na in de klassen en het leerkrachtenteam | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Beleid | Gebruik leerlingen als rolmodellen. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Geef les over gender en genderstereotypes | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Let bij groepswerk op voldoende diversiteit op vlak van gender | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Werk projecten uit met (bijna) zuivere jongensklassen samen met meisjesklassen (uit andere scholen of campussen) | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Informeer je leerlingen over gendernormen, anticonceptie, seksueel geweld en seksuele rechten handel invrouwen en meisjes. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Analyseer aan de hand van de methodiek Helden en Heldinnen hoe stereotiepe man- en vrouwbeelden geworteld zijn in onze geschiedenis, onze cultuur en ons dagelijks leven. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Breng kindhuwelijken en de ongelijkheid tussen jongens en meisjes ter sprake aan de hand van de film 'Difret'. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Zorg ervoor dat het gender-, holebi- en transgenderthemain de klas aan bod komt. Raadpleerg www.schooluitdekast.be voor meer info | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Nodig sprekers uit die geweld hebben meegemaakt op basis van genderidentiteit of seksuele geaardheid | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Nodig eens een spreker uit die de genderstereotypes in het werkveld doorbreekt: een vrouwelijke CEO, een man die kinderleider is, enzovoort. Ga na in je eigen netwerk wie zou willen getuigen over zijn of haar eigen parcours en zo anderen inspireert om hun eigen weg te volgen. | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Voer rollenspelgames uit waarin wordt ingegaan op inclusie en identiteit op basis van geslachtsrollen | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Werk samen met groepen uit andere delen van de wereld waar de aanpak van het geslacht anders kan zijn | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Breng een dag door met werken in traditioneel dames- of herenwerk (ruilwerk) | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Leerlingen | Onderzoek hoe verschillende natuurlijke gevaren en rampen vrouwen, meisjes, mannen en jongens anders beïnvloeden | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Organiseer een relatiedag waarbij de verschillende relatievormen bij holebi aan bod komen. | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Schenk aandacht aan Equal pay day, Nationale en Internationale vrouwendag en Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie, 'coming out dag' | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Organiseer een Equality day. | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Hang op 17 mei, de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie, een regenboogvlag op. Doe mee aan Paars, een grote LGBTQ+- schoolcampagne over heel de wereld. De + in LGBTQ+ toont aan dat iedereen wordt inbegrepen, ongeacht iemands seksuele of genderidentiteit | BaO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Doe mee aan de Week van de Lentekriebels. Het een perfectmoment om binnen je school bezig te zijn rond seksuele gezondheiden weerbaarheid. | SO |
SDG 5: Gendergelijkheid | Actie | Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Wat is het verschil tussen ongelijkheid en gelijkheid en hoe is het van toepassing op de wereld van het werk?" | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Hou meterstanden bij. Breng waterverspilling en lekkages in kaart en herstel ze | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Vang het hemelwater op en gebruik het voor bv de planten water te geven, doorspoelen van de toiletten. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Controleer de kwaliteit van drinkwaterfonteintjes. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Neem bij verbouwing en renovaties het waterbeleid mee. Voorbeeld: controleer en vernieuw filters, spaarknoppen, wateropvang, zuivering, waterleidingen …) | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Kies voor milieuvriendelijke poetsproducten. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Besteed aandacht aan het belang van proper water. Organiseer iets rond wereldwaterdag of wereldtoiletdag. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Beleid | Voorzie een plan om de waterveiligheid onder de klimaatverandering te garanderen: bijv. omgaan met sociale en economische druk veroorzaakt door frequente golven van droogte en dus watertekorten, en door overstromingen en dus te veel water | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Onderzoek eigen watervoetafdruk | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Onderzoek naar grondwaterschaarste/ waterbeschikbaarheid, de wereldwijde waterkringloop en de waterverdeling en watergebruiksefficiëntie | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Geef les over het belang van watergerelateerde ecosystemen. Geef les over de Plastic soep. Stuur leerlingen op onderzoek uit. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Geef les over de effecten van vervuiling, dumping en uitstoot van gevaarlijke chemicaliën en materialen op waterkwaliteit. Stuur leerlingen op onderzoek uit. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Maak leerlingen bewust maken van indirect waterverbruik/ virtueel water | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Onderzoek en bestudeer met de leerling de water- en sanitaire voorzieningen gerelateerde activiteiten en programma's, waaronder waterwinning, ontzilting, waterefficiëntie, afvalwaterbehandeling, recycling en hergebruiktechnieken, wateroctrooien, landschapsarchitectuur voor aanvulling van het grondwater en geïntegreerd beheer van waterbronnen | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Onderzoek de waterkwailiteit thuis, op school, in de buurt. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Leer kleuters en leerlingen over water/toilet hygiëne | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Organiseer een waterdebat: laat je leerlingen met elkaar in debat gaan over oplossingen voor de wereldwijde wateruitdagingen en hoe wij kunnen werken aan bewuster watergebruik en –gedrag | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Zet thema's uit over water en duurzame ontwikkeling (b.v. water en gender, water en ongelijkheid, water en gezondheid, water en steden, water en energie, water- en voedselzekerheid, water- en rampenrisicovermindering, water en klimaatverandering, water en de groene economie, water en banen) | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Maak een themaboek 'Water' in je klas. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Organiseer excursies naar lokale waterinfrastructuren | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Leerlingen | Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project: "Welke menselijke activiteit kan zonder water plaatsvinden? | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Vang water van een lekkende kraan gedurende bepaalde tijd op om duidelijk te maken hoeveel water er verloren gaat. | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Doe mee aan Join for water | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Breng een bezoek aan Hidrodoe | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Doe mee aan de Wereldwaterdag | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Ontwikkel een concept voor lokaal duurzaam watergebruik en -voorziening op basis van succesverhalen | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Ontwikkel schoolpartnerschappen tussen scholen in regio's met overvloed of schaarste aan water | BaO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Plan een bewustmakingscampagne of een jongerenactieproject over water en het belang ervan | SO |
SDG 6: Schoon water en sanitair | Actie | Ontwikkel een projectwerk over het onzichtbare water, bijvoorbeeld hoeveel water in een liter bier, een kilo rundvlees, een t-shirt, enz. | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Verspil geen energie. Promoot hergebruik en repareren in je school. | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Hou een energieboekhouding bij | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | De CO2 calculator,de Ener gieID en Energie Challenges worden mee opgenomen in de energieboekhouding | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Maak een energie audit ifv de te nemen energiemaatregelen (zowel technisch als rationeel energiegebruik. | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Sluit aan op groene stroom, stel de verwarmingsketel goed af, doe aan relightning, isoleer, maak gebruik van thermostatische kranen, koop zonnepanelen aan,... | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Ga energieverspilling tegen door standaardinstellingen aan te passen bv. verlichting, computers etc gaan uit na bepaald uur | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Kies een energie aanspreekpunt om defecten en pijnpunten te melden. | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Bij nieuwbouw en verbouwingen wordt rekening gehouden met de BEN-norm | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Werk samen met steden en gemeenten of coöperaties voor aankoop van zonnepanelen | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Er wordt een brug geslagen met het educatieve luik met behulp van de CO2 calculator en de energiekoffer | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Beleid | Maak een repareerplaats op school. | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Leerlingen | Organiseer schoolbezoeken aan energiecentrales, zonnepanelen park, windmolenpark, geothermie installaties, getijden instalaties, energie-coöperaties, energieleveranciers,… | BaO |
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie | Leerlingen | Geef les over de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen zoals olie (Piek van olieproductie en energiezekerheid) | BaO |