SDG-ideeënbox
In deze SDG-ideeënbox vind je een lijst vol inspirerende ideeën om op jouw school aan de slag te gaan met de SDGs. Je kan de lijst inperken door de filters hieronder te gebruiken. Gebruik de Control toets om meerdere opties te selecteren en klik op “zoek “ om de filter toe te passen.
Heb je zelf een goed idee? Laat het ons weten op mos@vlaanderen.be en misschien wordt jouw idee wel opgenomen.
SDG | Niveau | Omschrijving | Doelgroep |
---|---|---|---|
SDGs in het algemeen | Beleid | Laat je insprireren door het aanbod van tal van organisaties met de inspiratiegids "Teach for SDGs" https://11.be/teachforsdgs | BaO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Laat je insprireren door het aanbod van tal van organisaties met de inspiratiegids "Teach for SDGs" https://11.be/teachforsdgs | SO |
SDGs in het algemeen | Klas | Laat je insprireren door het educatief aanbod van tal van organisaties met de inspiratiegids "Teach for SDGs" https://11.be/teachforsdgs | BaO |
SDGs in het algemeen | Klas | Laat je insprireren door het educatief aanbod van tal van organisaties met de inspiratiegids "Teach for SDGs" https://11.be/teachforsdgs | SO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Neem de SDGs op in in de visie of het opvoedingsproject van de school | BaO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Neem de SDGs op in in de visie of het opvoedingsproject van de school | SO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Breng op één of andere manier in beeld hoe jullie school omgaat met de SDG's. Dat kan bijvoorbeeld met het SDG-kompas. | BaO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Breng op één of andere manier in beeld hoe jullie school omgaat met de SDG's. Dat kan bijvoorbeeld met het SDG-kompas. | SO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Zet in op professionalisering van het schoolteam omtrent educatie voor duurzame ontwikkeling en wereldburgerschapseducatie. Mis de jaarlijkse Teach Up! 2030 niet. https://teachup2030.be/ | BaO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Zet in op professionalisering van het schoolteam omtrent educatie voor duurzame ontwikkeling en wereldburgerschapseducatie. Mis de jaarlijkse Teach Up! 2030 niet. https://teachup2030.be/ | SO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Laat je als school niet afschrikken door de veelheid en diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen en SDGs. Het is erg verrijkend om te zoeken naar verbindingen of dwarsverbanden tussen deze thema’s zonder daarbij thematische verdieping uit het oog te verliezen. Laat je hierin inspireren door andere scholen via https://www.samenlevingindeklas.be/ | BaO |
SDGs in het algemeen | Beleid | Laat je als school niet afschrikken door de veelheid en diversiteit aan maatschappelijke uitdagingen en SDGs. Het is erg verrijkend om te zoeken naar verbindingen of dwarsverbanden tussen deze thema’s zonder daarbij thematische verdieping uit het oog te verliezen. Laat je hierin inspireren door andere scholen via https://www.samenlevingindeklas.be/ | SO |
SDGs in het algemeen | Klas | Ga op zoek naar lesmaterialen die te maken hebben met SDGs. Je kan hiervoor de SDGs-themapagina op KlasCement raadplegen. https://www.klascement.net/mos/thema/duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen/ | BaO |
SDGs in het algemeen | Klas | Ga op zoek naar lesmaterialen die te maken hebben met SDGs. Je kan hiervoor de SDGs-themapagina op KlasCement raadplegen. https://www.klascement.net/mos/thema/duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen/ | SO |
SDGs in het algemeen | Klas | Geef les over de de historiek van, het belang van en de rapportage over de SDGs. Dat kan op verschillende manieren. Er bestaan al heel wat bordspelen, educatieve pakketten,… om leerlingen kennis te laten maken met de SDGs. | BaO |
SDGs in het algemeen | Klas | Geef les over de de historiek van, het belang van en de rapportage over de SDGs. Dat kan op verschillende manieren. Er bestaan al heel wat bordspelen, educatieve pakketten,… om leerlingen kennis te laten maken met de SDGs. | SO |
SDGs in het algemeen | Klas | Doe aan systeemdenken adhv de SDGs. Link jouw lesonderwerp aan de SDGs. Je kan daarvoor de SDG-woordenwolk gebruiken. | BaO |
SDGs in het algemeen | Klas | Doe aan systeemdenken adhv de SDGs. Link jouw lesonderwerp aan de SDGs. Je kan daarvoor de SDG-woordenwolk gebruiken. | SO |
SDGs in het algemeen | Klas | Hang poster van de SDGs op in de klas en verwijs er regelmatig naar. | BaO |
SDGs in het algemeen | Klas | Hang poster van de SDGs op in de klas en verwijs er regelmatig naar. | SO |
SDGs in het algemeen | Actie | Leg bij acties die je organiseert op school telkens de link naar de SDGs. Dit kan je doen door de icoontjes van de belangrijkste SDGs die linken aan de actie mee op te nemen in de communicatie erover. Je kan ook de SDG-impactroos hiervoor inzetten. | BaO |
SDGs in het algemeen | Actie | Leg bij acties die je organiseert op school telkens de link naar de SDGs. Dit kan je doen door de icoontjes van de belangrijkste SDGs die linken aan de actie mee op te nemen in de communicatie erover. Je kan ook de SDG-impactroos hiervoor inzetten. | SO |
SDGs in het algemeen | Actie | Probeer de impact van elke actie op de SDGs in te schatten. Denk na over je actie en pas ze aan zodat ze nog meer impact genereert. Je kan daarvoor de SDG-impactroos gebruiken. | BaO |
SDGs in het algemeen | Actie | Probeer de impact van elke actie op de SDGs in te schatten. Denk na over je actie en pas ze aan zodat ze nog meer impact genereert. Je kan daarvoor de SDG-impactroos gebruiken. | SO |
SDGs in het algemeen | Actie | Plan en implementeer een bewustmakingscampagne voor de SDGs. | BaO |
SDGs in het algemeen | Actie | Plan en implementeer een bewustmakingscampagne voor de SDGs. | SO |
SDGs in het algemeen | Actie | Maak de SDGs zichtbaar op school bv. aan de hand van een muurtekening, vlag of posters. | BaO |
SDGs in het algemeen | Actie | Maak de SDGs zichtbaar op school bv. aan de hand van een muurtekening, vlag of posters. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk op school het thema armoede en kansarmoede met een kinderrechtenbril. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk op school het thema armoede en kansarmoede met een kinderrechtenbril. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Voer als school een doortastend armoedebeleid. Vind hiervoor tips in materialen die uitgewerkt zijn door organisaties die strijden tegen armoede. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Voer als school een doortastend armoedebeleid. Vind hiervoor tips in materialen die uitgewerkt zijn door organisaties die strijden tegen armoede. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Werk een gelijkekansenbeleid uit en ga engagementen aan rond gelijke kansen voor iedereen op school, ongeacht huidskleur, geloof, handicap of socio-economische achtergrond. Dit kan je aanvullen met een fonds voor gelijke kansen op school, dat sommige kinderen een financieel duwtje in de rug kan geven. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Werk een gelijkekansenbeleid uit en ga engagementen aan rond gelijke kansen voor iedereen op school, ongeacht huidskleur, geloof, handicap of socio-economische achtergrond. Dit kan je aanvullen met een fonds voor gelijke kansen op school, dat sommige kinderen een financieel duwtje in de rug kan geven. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Doorbreek segregatie via inschrijving en streef een zo divers mogelijke leerlingenpopulatie na op sociaal-economisch vlak. Zorg dat de informatie om in te schrijven voor iedereen even vlot te vinden is. Organiseer de inschrijvingen zo dat iedereen dezelfde kans heeft om zich in te schrijven op jouw school. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Doorbreek segregatie via inschrijving en streef een zo divers mogelijke leerlingenpopulatie na op sociaal-economisch vlak. Zorg dat de informatie om in te schrijven voor iedereen even vlot te vinden is. Organiseer de inschrijvingen zo dat iedereen dezelfde kans heeft om zich in te schrijven op jouw school. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Schaf tweedehands materialen aan en maak deze toegankelijk voor leerlingen. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Schaf tweedehands materialen aan en maak deze toegankelijk voor leerlingen. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bewaak de maximum factuur. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bewaak de maximum factuur. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Organiseer deelprojecten rond materialen op school, met scholen onderling, met de gemeente of andere organisaties. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Organiseer deelprojecten rond materialen op school, met scholen onderling, met de gemeente of andere organisaties. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Geef de leerlingen inspraak in waar het budget naartoe gaat. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Geef de leerlingen inspraak in waar het budget naartoe gaat. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Kom als school tegemoet aan de basisbehoeften van de leerlingen (eten, sanitair, energie, douchen, sport, ...) | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Kom als school tegemoet aan de basisbehoeften van de leerlingen (eten, sanitair, energie, douchen, sport, ...) | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Ondersteun verplaatsingsmogelijkheden van de leerlingen vb.: bied fietsen aan,… | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Ondersteun verplaatsingsmogelijkheden van de leerlingen vb.: bied fietsen aan,... | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk hoe je ontbijt en middaglunch voor iedereeen kan organiseren. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Bekijk hoe je ontbijt en middaglunch voor iedereeen kan organiseren. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Plan en implementeer engagementmogelijkheden voor het versterken van de positie van arme mensen, het verminderen van hun kwetsbaarheid voor verschillende gevaren en het vergroten van hun veerkracht - in samenwerking met ngo's, de privésector en / of gemeenschapsgroepen, enz. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Plan en implementeer engagementmogelijkheden voor het versterken van de positie van arme mensen, het verminderen van hun kwetsbaarheid voor verschillende gevaren en het vergroten van hun veerkracht - in samenwerking met ngo's, de privésector en / of gemeenschapsgroepen, enz. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Bezoek een armoedeorganisatie. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Bezoek een armoedeorganisatie. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Laat lokale getuigenissen over leven in armoede aan bod komen. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Laat lokale getuigenissen over leven in armoede aan bod komen. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Doe een project rond merkkledij, tweedehandskledij, sociale normen (en andere aspecten uit de armoedecirkel). | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Doe een project rond merkkledij, tweedehandskledij, sociale normen (en andere aspecten uit de armoedecirkel). | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Help mee in een volkskeuken. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Help mee in een volkskeuken. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Laat getuigenissen over leven in armoede van de hele wereld aan bod komen, bv. via documenataires, getuigenissen, uitwisselingsprojecten,… | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Laat getuigenissen over leven in armoede van de hele wereld aan bod komen, bv. via documenataires, getuigenissen, uitwisselingsprojecten,… | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Organiseer een inleefweek 'Armoede' met je klas. Ga de uitdaging aan om één week rond te komen met een budget van iemand die in armoede leeft. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Organiseer een inleefweek 'Armoede' met je klas. Ga de uitdaging aan om één week rond te komen met een budget van iemand die in armoede leeft. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Besteed aandacht aan kinderrechten. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Besteed aandacht aan kinderrechten. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Geef een les over het web van armoede waarin sommigen verstrikt raken. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Geef een les over het web van armoede waarin sommigen verstrikt raken. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Maak kennis met de verschillende domeinen uit het armoedeweb. De leerlingen krijgen zo zicht op de factoren die aan de basis liggen van armoede en de complexiteit ervan. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Neem een kijkje in het cijfermateriaal rond armoede en sociale uitsluiting van Statbel, het Belgisch statistiekbureau en het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Bekijk documentaires over het thema armoede. In de audiovisuele beeldbank van het Archief voor Onderwijs zijn zeker actuele en interessante documentaires te vinden. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Moedig stages aan in organisaties die armoede aanpakken. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Ontwikkel een op onderzoek gebaseerd project rond: "Wordt armoede groter of kleiner?" | SO |
SDG 1: Geen armoede | Klas | Voer een casestudy uit over armoede en rijkdom in geselecteerde landen via desktoponderzoek of op lokaal niveau (door excursies, interviews, etc.). | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een actie op de Werelddag van Verzet tegen Armoede (17 oktober) | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een actie op de Werelddag van Verzet tegen Armoede (17 oktober) | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer ontbijt voor alle leerlingen, (niet enkel voor lln die met een lege maag naar school komen) i.s.m. CLB. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer ontbijt voor alle leerlingen, (niet enkel voor lln die met een lege maag naar school komen) i.s.m. CLB. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Zet als school in op STOS (Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: https://www.aanpakschoolfacturen.be/). | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Beleid | Zet als school in op STOS (Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen: https://www.aanpakschoolfacturen.be/). | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer inzamelacties. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer inzamelacties. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plaats uitleenkasten, ruilkasten of weggeefkasten. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plaats uitleenkasten, ruilkasten of weggeefkasten. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Ondersteun een school in het buitenland/ontwikkelingsland met materialen (vb: boeken, schriften, potloden,…) en zet uitwisselingsprojecten op. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Ondersteun een school in het buitenland/ontwikkelingsland met materialen (vb: boeken, schriften, potloden,…) en zet uitwisselingsprojecten op. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een sociale actiedag en maak kennis met sociale initiatieven in de buurt. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een sociale actiedag en maak kennis met sociale initiatieven in de buurt. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Benut (meerdaagse)uitstappen om leerlingen te laten kennismaken met duurzame ecologische en sociale initiatieven. Laat leerlingen het budget beheren bv. transport - restaurant - organisatie. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een fietsatelier op school. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Organiseer een fietsatelier op school. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plan en run een studentenbedrijf dat fairtradeproducten verkoopt. | SO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plan en voer een bewustmakingscampagne over armoede lokaal en wereldwijd. | BaO |
SDG 1: Geen armoede | Actie | Plan en voer een bewustmakingscampagne over armoede lokaal en wereldwijd. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Zet in op duurzame en gezonde voeding op school. Serveert de schoolkantine af en toe vis? Kies dan voor MSC-gecertifieerde vis (wilde vis uit duurzame visvangst) of ASC (verantwoord gekweekte vis). De viswijzer helpt je op weg. Zet in op groenten en fruit die duurzaam geproduceerd zijn. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Zet in op duurzame en gezonde voeding op school. Serveert de schoolkantine af en toe vis? Kies dan voor MSC-gecertifieerde vis (wilde vis uit duurzame visvangst) of ASC (verantwoord gekweekte vis). De viswijzer helpt je op weg. Zet in op groenten en fruit die duurzaam geproduceerd zijn. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer sociale werking op school voor leerlingen die een middagmaal op school niet kunnen betalen. Neem dit ook op in het schoolbeleid. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer sociale werking op school voor leerlingen die een middagmaal op school niet kunnen betalen. Neem dit ook op in het schoolbeleid. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Promoot gezonde voedsingsgewoonten op school (bv; via het project Oog Voor lekkers https://www.oogvoorlekkers.be/) | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Promoot gezonde voedsingsgewoonten op school (bv; via het project Snack & Chill https://www.gezondleven.be/projecten/snack-chill/) | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Maak afspraken met de keuken/catering om te voldoen aan: lokale, ecologische, faire, vegetarische, seizoensgebonden, biologische producten. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Maak afspraken met de keuken/catering om te voldoen aan: lokale, ecologische, faire, vegetarische, seizoensgebonden, biologische producten. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Gebruik een detectiemethode voor lege brooddozen. Voer een beleid rond brooddozen, tussendoortjes en traktaties. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Gebruik een detectiemethode voor lege brooddozen. Voer een beleid rond brooddozen, tussendoortjes en traktaties. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Bied gratis soep en brood aan voor alle leerlingen. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Bied gratis soep en brood aan voor alle leerlingen. | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer onderzoeken van kleinschalige initiatieven bv. eigen kok, gebruik van lokale producten, voedselveiligheid… | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Organiseer onderzoeken van kleinschalige initiatieven bv. eigen kok, gebruik van lokale producten, voedselveiligheid… | SO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Voer een beleid rond voedselverspilling. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Beleid | Voer een beleid rond voedselverspilling. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | De leerlingen leren verschillende kookculturen kennen bv. potluck, veggie, wereldkeuken... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | De leerlingen leren verschillende kookculturen kennen bv. potluck, veggie, wereldkeuken... | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bestudeer met leerlingen het concept honger en ondervoeding. Bestudeer groepen die er bijzonder kwetsbaar voor zijn. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bestudeer de oorzaken van honger en ondervoeding, inclusief de relatie tussen klimaatverandering en voedselzekerheid en de uitputting van de bodemkwaliteit. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bestudeer de gevolgen van honger en ondervoeding voor de gezondheid en het welzijn van mensen. Maak de link met migratie. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Leg verbanden tussen de fysieke, emotionele en sociaal-culturele functies van voedsel. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bekijk honger in relatie tot overvloed, obesitas en voedselverspilling. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Hang een poster van de voedingsdriehoek op in de klas en verwijs er regelmatig naar in de lessen. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Hang een poster van de voedingsdriehoek op in de klas en verwijs er regelmatig naar in de lessen. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Werk rond lokaal en seizoensgebonden producten. Bezoek boeren uit de buurt, een lokale CSA-boer, een bedrijf met permacultuur, een agroforestryboer,... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Werk rond lokaal en seizoensgebonden producten. Bezoek boeren uit de buurt, een lokale CSA-boer, een bedrijf met permacultuur, een agroforestryboer,... | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bestudeer concepten en principes van duurzame landbouw, waaronder klimaatbestendige praktijken, biologische landbouw, biologisch-dynamische landbouw, permacultuur en agro-bosbouw. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Gebruik onderzoekend leren om de voedselkennis te vergroten, de voedselkilometers te berekenen van het ontbijt, tussendoortjes, middagmaal,... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Gebruik onderzoekend leren om de voedselkennis te vergroten, de voedselkilometers te berekenen van het ontbijt, tussendoortjes, middagmaal,... | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Werk rond fairtrade: bezoek een wereldwinkel, voedelsbank, maak de link met mensenrechten. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Werk rond fairtrade: bezoek een wereldwinkel, voedelsbank, maak de link met mensenrechten. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Ga winkelen en lees verpakkingen van lievelingsvoeding, de ingrediëntenlijst, de labels,… | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Ga winkelen en lees verpakkingen van lievelingsvoeding, de ingrediëntenlijst, de labels,… | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Organiseer excursies naar plaatsen waar duurzame landbouw wordt beoefend. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Organiseer met de leerlingen een debat rond duurzame voeding. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Organiseer met de leerlingen een debat rond duurzame voeding. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bestudeer de oorzaken en gevolgen van honger in de wereld. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Maak analyses van case studies gericht op adequaat en niet-adequaat overheidsbeleid of managementstrategieën van ondernemingen om honger te bestrijden, voedselverspilling tegen te gaan en duurzame landbouw te bevorderen. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Organiseer rollenspelen met kleinschalige producenten versus grote ondernemingen op een mondiale markt die wordt beïnvloed door belastingen, subsidies, tarieven, quota's, enz. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Laat leerlingen kennis maken met instellingen en bewegingen die verband houden met honger en duurzame landbouw (bv; FAO, Foodwatch, Slow Food, community-based agriculture, the International Peasants' Voice via Campesina, etc.) | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Bekijk de impact van natuurlijke gevaren en rampen in de voedselproductiesystemen. | SO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Volg de weg van het voedsel van boerderij tot vork : het telen, oogsten en bereiden van voedsel, bv. Stedelijke of schooltuinprojecten. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Klas | Volg de weg van het voedsel van boerderij tot vork : het telen, oogsten en bereiden van voedsel, bv. Stedelijke of schooltuinprojecten. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Leg een moestuin aan. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Leg een moestuin aan. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Ga aan de slag met de groenten uit de moestuin: maak een receptenboekje, broodbeleg, kook met de geteelde producten,.. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Ga aan de slag met de groenten uit de moestuin: maak een receptenboekje, broodbeleg, kook met de geteelde producten,.. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Organiseer een solidariteitsmaaltijd. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Organiseer een solidariteitsmaaltijd. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Composteer op school. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Composteer op school. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Hou kippen op school. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Hou kippen op school. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Organiseer een actiedag waarbij men verschillende keukens kan proeven. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Organiseer een actiedag waarbij men verschillende keukens kan proeven. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Kook met gekke groenten. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Kook met gekke groenten. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Vermijd voedselverlies. Organiseer een restjesdag,... | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Vermijd voedselverlies. Organiseer een restjesdag,... | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Maak een gezonde lunch met lokale producten. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Maak een gezonde lunch met lokale producten. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Betrek leerlingen om overgebleven voedsel naar mensen in nood te brengen. | SO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Sta stil bij Wereldvoedseldag op 16 oktober. | BaO |
SDG 2: Geen honger | Actie | Sta stil bij Wereldvoedseldag op 16 oktober. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zet in op de uitbouw van een gezondheidsbeleid in je school. Mijn Gezonde School (https://www.mijngezondeschool.be/) helpt je om stap voor stap te evolueren van losse acties naar een samenhangend (thematisch) gezondheidsbeleid. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zet in op de uitbouw van een gezondheidsbeleid in je school. Mijn Gezonde School (https://www.mijngezondeschool.be/) helpt je om stap voor stap te evolueren van losse acties naar een samenhangend (thematisch) gezondheidsbeleid. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Erken de meerwaarde van leerlingenparticipatie, installeer een veilig schoolklimaat en open klasklimaat. Zorg dat het schoolbeleid op een participatieve en transparante manier tot stand komt. Laat je hiervoor begeleiden door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Erken de meerwaarde van leerlingenparticipatie, installeer een veilig schoolklimaat en open klasklimaat. Zorg dat het schoolbeleid op een participatieve en transparante manier tot stand komt. Laat je hiervoor begeleiden door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Evalueer de ontwikkeling van persoonlijke talenten van leerlingen en leerkrachten. Richt je niet enkel op de kennis. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Evalueer de ontwikkeling van persoonlijke talenten van leerlingen en leerkrachten. Richt je niet enkel op de kennis. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Integreer bewegend leren en outdoor education in het schoolbeleid. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Integreer bewegend leren en outdoor education in het schoolbeleid. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Organiseer outdoor education of het buiten lesgeven. Maak een platform waarop leerkrachten hun lessen delen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Organiseer outdoor education of het buiten lesgeven. Maak een platform waarop leerkrachten hun lessen delen. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat leerlingen de mogelijkheid hebben om voldoende water te drinken. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat leerlingen de mogelijkheid hebben om voldoende water te drinken. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat de lokalen voldoende geventileerd zijn wanneer de leerlingen er les krijgen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg dat de lokalen voldoende geventileerd zijn wanneer de leerlingen er les krijgen. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg voor een nette en aangename omgeving in het groen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Zorg voor een nette en aangename omgeving in het groen. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Voer een beleid rond prestatiedruk. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Beleid | Voer een beleid rond prestatiedruk. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Voer klasgesprekken over welzijn, prestatiedruk, bewegen, alocholgebruik, drugs, zelfmoord, vaccins, gezonde en ongezonde voeding, overgewicht, geestelijke gezondheid, medische raadpleging, educatie, seksuele en reproductieve gezondheidsvoorlichting, inclusief voorlichting over zwangerschapsvermijding en veilige seks, verkeersongevallen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Voer klasgesprekken over welzijn, prestatiedruk, bewegen, alocholgebruik, drugs, zelfmoord, vaccins, gezonde en ongezonde voeding, overgewicht, geestelijke gezondheid, medische raadpleging, educatie, seksuele en reproductieve gezondheidsvoorlichting, inclusief voorlichting over zwangerschapsvermijding en veilige seks, verkeersongevallen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Voer onderzoek naar het binnenklimaat van de klas (CO2, verwarming, verlichting, luchtkwaliteit,...). | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Voer onderzoek naar het binnenklimaat van de klas (CO2, verwarming, verlichting, luchtkwaliteit,...). | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bespreek een discriminerende houding ten opzichte van mensen met hiv, andere ziekten of psychische stoornissen. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bespreek een discriminerende houding ten opzichte van mensen met hiv, andere ziekten of psychische stoornissen. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bespreek seksuele gezondheid en aids, genitale verminking,... | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bekijk video's die gezondheidsbevorderend gedrag vertonen (bijvoorbeeld een condoom gebruiken voor veilige seks, 'nee' zeggen tegen drugsaanbiedingen...). | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bekijk films of reportages over gezondheidscrissisen elders in de wereld. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bekijk films of reportages over gezondheidscrissisen elders in de wereld. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bespreek de invoed van het gebruik van chemicaliën, de vervuiling en verontreiniging van lucht, water en bodem op de gezondheid. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Bespreek de invoed van het gebruik van chemicaliën, de vervuiling en verontreiniging van lucht, water en bodem op de gezondheid. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Beluister verhalen van mensen met ernstige ziekten, een drugsverslaving, enz. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Informeer de leerlingen over epidemieën en endemische ziekten. Welke zijn die, wat zijn de uitdagingen, hoe worden successen geboekt (Malaria, Zika, Ebola, Covid 19,...)? | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Klas | Informeer de leerlingen over epidemieën en endemische ziekten. Welke zijn die, wat zijn de uitdagingen, hoe worden successen geboekt (Malaria, Zika, Ebola, Covid 19,...)? | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Onderneem acties om een gezond binnenklimaat na te streven. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Onderneem acties om een gezond binnenklimaat na te streven. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer lezingen rond de problematiek van leerlingen (cyberpesten, gamen, alcohol, drugs,...) voor de ouders. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Organiseer lezingen rond de problematiek van leerlingen (cyberpesten, gamen, alcohol, drugs,...) voor de ouders. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Zet een peter- en meter werking op. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Zet een peter- en meter werking op. | SO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Sluit aan bij actuele initiatieven en actiedagen rond het welzijn. Maak hulplijnen bekend. | BaO |
SDG 3: Goede gezondheid en welzijn | Actie | Sluit aan bij actuele initiatieven en actiedagen rond het welzijn. Maak hulplijnen bekend. | SO |